Mijn tweedaagse reis

28 oktober 2022 - Beringen, België

Hallo mijn lezer,

Het is een tijdje geleden dat ik de laatste keer iets heb geschreven, ik heb geen tijd gehad om te reizen omdat het schooljaar is begonnen en ik me moet concentreren op het leren. Op 22 september had ik echter een schoolreisje en ik denk dat ik erover moet schrijven. Ik en mijn klas hebben veel gezien en veel dingen leuk gevonden, maar ik heb 3 van mijn favoriete bezienswaardigheden gekozen. Ben je nieuwsgierig? Dus maak thee, koffie of iets anders en ik nodig je uit om mijn blog te lezen.

Basiliek van Onze-Lieve-Vrouw van Scherpenheuvel

De eerste  bezienswaardigheid was Basiliek van Onze-Lieve-Vrouw van Scherpenheuvel. Het is een basiliek in Scherpenheuvel, België. Deze plaats is het belangrijkste bedevaartsoord van het land. Scherpenheuvel was lange tijd slechts een gehucht van Zichem, en door de toestroom van pelgrims werd het belangrijker dan Zichem. Het kreeg in 1605 stadsrechten en grachten, en tegelijkertijd ook een plattegrond in de vorm van een zevenpuntige ster met in het midden een basiliek.

Het gebouw is een van de oudste koepelkerken van Nederland en werd in 1627 ingewijd door de aartsbisschop van Mechelen, Jacobus Boonen. De architect van de bouwwerken was Wenceslas Cobergher; hij koos voor een basiliek in de vorm van een zevenster, een symbool voor de zeven vreugden en zeven smarten van Maria. Het schilderij boven het hoofdaltaar en zes andere schilderijen van Theodoor Van Loon (Vlaamse Meesters in Situ).De koepel heeft geen lichtopeningen en is verzegeld met lood. Het is versierd met 298 zevenpuntige vergulde sterren. De zijkapellen zijn gebouwd van ijzersteen dat in het nabijgelegen Langdorp is gewonnen.De vierkante toren met een beiaard van 49 klokken is gemaakt van zandsteen en de toren heeft aan de binnenkant een trap. Het werd in 1859 hersteld van de schade veroorzaakt door het laten vallen van klokken die waren gebroken door Franse revolutionairen.

Eerlijk gezegd hou ik niet van dit soort plaatsen. Ik hou niet van kerken en basilieken, maar dit gebouw heeft me van gedachten laten veranderen. In de Onze-Lieve-Vrouwebasiliek in Scherpenheuvel was het mooi, heel mooi en ik heb me geen moment verveeld.

SPH016

Frans_van_Leemputten_-_Kaarskensprocessie_te_Scherpenheuvel

Basiliekscherpenheuvel_1-01-2009_14-53-49

Abdij van Averbode

We bezochten ook de abdij van Averbode. De gemeenschap telt ongeveer 70 leden, van wie de meesten in de abdij wonen. De jongste monnik is 19 jaar, de oudste 97. De huidige abt is Marc Fierens. Hij verving Jos Wouters, die van 2006 tot 2018 de abdijgemeenschap mocht leiden na het onverwachte overlijden van abt Ulrik Edward Enjoys in 2005.

In de abdij bevond zich een drukkerij, die in 2004 de deuren sloot. De uitgeverij, bekend van kindertijdschriften en schoolboeken, is nog steeds in bedrijf. Er is ook een gastenverblijf, een bibliotheek en een reflectiecentrum. De abdij heeft een lange traditie in het brouwen van bier, het produceren van zuivelproducten en het bakken van brood. De abdijhoeve is recentelijk gerenoveerd. In 2013 werd een overeenkomst getekend met Belgomilk en Milcobel voor de productie van kaas, met La Lorraine Bakery Group voor het bakken van brood en met brouwerij Huyghe voor de reactivering van Averbode Abdijbier. In 2022 werd bekend dat de 900 jaar oude boerderij in 2025 moet sluiten vanwege het stikstofdecreet. Het melkveebedrijf is onlangs herbouwd nadat in 2015 een vergunning was verleend, waardoor de kudde kon verviervoudigen tot 145.

De Abdij van Averbode heeft een interessante en lange geschiedenis, maar te lang om die hier te beschrijven en geen belangrijk detail te missen.

390px-Averbode_Abdij_R02

Abdij-van-Averbode-Abdijkerk

Kasteel van Horst

De laatste bezienswaardigheid waar ik over schrijf is het Kasteel van Horst.  Als je iemand bent die mijn blogs al heel lang leest, weet je hoeveel ik van kastelen houd. Het kasteel is goed bewaard en heeft nog de traditionele slotgracht. Buiten de slotgracht is er ook een koetshuis, dat in de jaren 90 van de 20e eeuw werd gerestaureerd en verbouwd tot taverne.Prominent aanwezig in het gebouw is het stucwerk van de 17e-eeuwse kunstenaar Jan Hansche. Ik zou mezelf niet zijn als ik niet kort had geschreven over de geschiedenis van het kasteel.

De oudste bekende heren van Horst zijn Jan van Horst en zijn zoon Arnold (13e eeuw). Jan van Horst behoort samen met zijn zonen Arnold en Adam van Landwijk tot de familie Van Thunen. Later, toen ze zich definitief in Horst vestigden, ging de familie zich 'van Horst' noemen. Het kasteel werd verwoest tijdens de opstand van 1488-1489 tegen Maximiliaan van Oostenrijk. De toenmalige eigenaar van Lodewijk III Pynnock herbouwde het kasteel dankzij een lening van Maksymilian Austrian, maar kwam toch in financiële problemen. Aan het einde van de 15e eeuw werden ook een vierkante toren, een auditorium en een camera gebouwd. Onder Franchoys van Busleyden (1545-1555) werden vanaf de kant van de gracht grote kruisramen aangebracht, waardoor het kasteel zijn versterkte karakter verloor. Horst werd in 1587 door bedelaars verwoest. Maria-Anne van den Tympel, de laatste dame van het kasteel, stierf in 1655.

Ik hoor dat er elk jaar kasteelevenementen zijn, waarbij ridderspelen worden gehouden. Daar moet ik absoluut heen. Natuurlijk heb ik ook wat interessante weetjes voor u in petto.

1 Het kasteel van Horst is de thuishaven van de stripfiguur De Rode Ridder van Willy Vandersteen.

2 Het kasteel werd meermalen gebruikt voor televisieopnamen, bijvoorbeeld voor Buiten De Zone en Thuis.

download

Kasteel_van_Horst_medium

het-binnenplein-van-het

Ik vond de reis erg leuk, ik had een leuke tijd met mijn klas en ik was op nieuwe interessante plaatsen. Als je een weekend vrij hebt, raad ik je aan om in ieder geval één van deze plekken te bezoeken. Mocht je besluiten om op zo'n reis te gaan, dan hoor ik graag jouw mening erover.

Vergeet niet een reactie achter te laten :)

Julia